Solicitare privind modificarea și actualizarea Ordonanței de Urgență nr. 155 din 2001 privind gestionarea câinilor fără stăpân și înlocuirea eutanasierii câinilor cu modalitățile umane, eficiente și recomandate de management al populației de animale fără stăpân, cu referire la proiectele de modificare legislative cu nr. L469/2022 și L511/2022.
Prin intermediul acestei solicitări, ne manifestăm susținerea privind necesitatea modificării necesitatea modificării urgente a legislației de gestionare câinilor fără stăpân și înlocuirea eutanasierii cu metodele dovedite eficiente, mai economice și umane de management al populației de câini fără stăpân, precum sterilizare, microcipare, promovarea adoptiilor, deținerea responsabilă și în condiții de legalitate a câinilor și alte modalități eficiente menționate în acest masaj și detaliate în documentele atașate. De asemenea, vă rugăm găsiți în atașamentul COALITIA ONG-SOLICITARE-SOLUTIE- CAINELE, RESURSA PENTRU SOCIETATE soluția integrată pe care o propunem pentru această tranziție.
Preocuparea pentru bunăstarea animalelor de companie este una foarte ridicată în țările europene, unde 74% din respondenții Eurobarometrului (2016) consideră că animalele de companie necesită o mai mare protecție. Modul în care sunt gestionate animalele fără stăpân are un impact uriaș asupra percepției generale asupra bunăstării animalelor, iar în România, are un impact negativ major asupra societății.
Soluția consacrată la nivel internațional este: Sterilizarea în masă a câinilor cu și fără proprietar. Noi avem experiența în managementul animalelor fără stăpân și împreuna cu dumneavoastră putem să construim un model de bune practici, eficient și cu respect pentru viața acestor ființe. Vă propunem să nu mai facem compromisuri cu cel mai bun prieten al omului, ci să ne bucurăm de tot ce are mai bun de oferit, având în vedere faptul că majoritatea câinilor fără stăpân sunt blânzi și sănătoși și nu exista nicio scuză pentru ca ei sa fie uciși.
Costurile uriașe suportate anual de catre primării din cauza modalității actuale de gestionare a câinilor fără stapân sunt întreținute de metoda actuală folosită și vor continua și vor crește, în loc să fie oprite printr-o acțiune de amploare, strategică, fundamentată. Primariile au ajuns să achite hingherilor privați sume care pot ajunge să fie între 750 și 1.000 de lei pentru capturarea unui câine. Aceste sume din bani publici sunt cheltuite în fiecare an de an către primării, pentru că în locul acelor câini apar în scurt alti câini abandonați, câinii inmultindu-se de două ori pe an, cu o medie de 6-8 pui. Costurile cu adăposturile sunt uriașe și nu reflectă calitatea proastă a vieții animalelor din acestea. Anul viitor se împlinesc 10 ani de când România a optat din nou pentru eutanasierea în masă a câinilor fără stăpân, iar măsura nu a rezolvat problema și în plus a afectat reputația țării noastre.
Urgența și importanța modificarii legislatiei privind gestionarea câinilor fără stăpân este confirmată și de inițierea în lunia iunie 2022 a doua proiecte de modificare legislativă pe aceasta temă, inițiate de deputați care înteleg ce înseamnă preucuparea și compasiunea pentru viața acestor animale de companie. Aceste proiecte legislative vin ca și raspuns la impactul negativ major provocat în cadrul societații noastre de modalitea ineficientă și inumana în care gestionarea animalelor f fără stăpân a fost realizat în ultimii ani.
În acest moment sunt înregistrate dezbaterii în Camera Deputătilor două proiecte de lege privind modificarea Ordonanței de Urgență nr. 155 din 2001, privind gestionarea câinilor fără stăpân, care își propun să scadă numărulul de câini pe străzi și să a reducă cheltuielile uriașe pe care autoritățile locale le au de zece ani încoace cu gestionarea câinilor fără stăpân dupa cum urmează:
ü Proiectul de lege cu nr. L511/2022 care își propune eliminarea uciderii câinilor blânzi din adăposturi, sterilizarea și microciparea câinilor după intrarea lor în adăposturi și promovarea lor în mediul online în vederea creșterea numarului de câini adoptați și revendicați, câini care în loc sa fie eutanasiați se vor putea bucura astfel de posibilitatea de fi recuperați de către stăpâni sau de a avea stăpâni;
ü Proiectul de lege cu nr. L469/2022 care își propune creșterea șanselor de adopție a câinilor aflați în adăposturi prin prelungirea perioadei în care aceștia pot fi adoptați sau revendicați și scăderea numarului de câini abandonați de către cetățeni;
Am atașat amendamentele esențiale pentru îmbunătățirea acestor proiecte legislative.
Obiectivele noastre, ale asociațiilor care susțin acest demers, sunt următoarele:
- Implementarea metodelor recomandate din domeniul managementului populației de câini fără stăpân, în vedere scăderii numarului de câini de pe străzi prin modalități etice și eficiente, conform planului atașat;
- Reducerea la minim a înmulțirii necontrolate, a abandonului câinilor pe străzi și creșterea șansele șansele de adopție a acestor câini;
- Scăderea costurilor foarte mari pe care unitățile administrativ-teritoriale le platesc anual pentru gestionare câinilor fără stăpân printr-o gestionare care abordează cauzele situației actuale;
- Implementarea modelelor de bune practici care și-au dovedit eficiența la nivelul Uniunii Europene și în lume;
- Alinierea României la direcția generală a Uniunii Europene în ceea ce privește preocuparea pentru viața animalelor și bunăstarea animalelor;
Ultima modificare a legislativă importantă pe aceasta ordonanță de urgență a avut loc acum aproape zece ani, aspect care face imperativ actualizarea acesteia în concordanță cu tendințele actuale, cu evoluția noilor tehnologii, cu modalitățile de comunicare și de promovare în mediul online, și cu modalitățile dovedite a fi eficiente în gestionarea câinilor fără stăpân.
Deoarece prin sterilizare se va adresa în mod proactiv cauza principala a aparitiei câinilor nedoriți și abandonați pe străzi, și anume câinii nesterilizați si fără microcip, se vor reduce cheltuielile anuale ale primăriilor cu gestionarea câinilor fără stăpân.
Conform recomandărilor specialiștilor în gestionarea animalelor fără stăpân și conform experienței țărilor care au reușit să rezolve această situație, obiectivele aspectele cheie ale gestionării situației câinilor sunt:
· sterilizarea masivă a câinilor cu stăpân și fără stăpân (sursa principală a apariției câinilor fără stăpân sunt câinii nesterilizați si apariția sau abandonul puilor nedoriți, care devin astfel câini fără stăpân);
· stoparea abandonului puilor nedoriți rezultați din câinii nesterilizați;
· microciparea câinilor și responsabilizarea proprietarilor de câini (astfel proprietarii nu își vor mai lasă liberi câinii pe domeniul public cum se întamplă în acest moment);
· promovarea adopțiilor câinilor aflați în adăposturi, prin promovarea lor în mediul online, târguri de adopții și alte campanii de promovare a adopției și revendicării;
· înlesnirea revendicării câinilor pierduți de către proprietari, prin promovarea lor și prin identificarea cu microcip a câinilor;
· responsabilizarea cetățenilor prin aplicarea prevederilor legale privind sterilizarea, identificarea cu microcipa a câinilor, cât și vaccinarea antirabică a acestora;
· implementare metodelor etice șî de gestionare, care demonstreaza preocupare pentru viața animalelor;
· stoparea vânzării ilegale de câini;
· implicarea autoritătior locale în implementarre modalităților recomandate de gestionare;
· reducerea cheltuielile pe care autoritatile locale si centrale le au anual cu gestionarea câinilor fără stăpân.
Toate abordările menționate mai devreme sunt demonstrate a fi mult mai eficiente, deoarece adresează în mod proactiv cauzele principale ale situației actuale din România, mergând la sursa reala a problemei, la numarul foarte mare de câini nesterilizați și neînregistrați (fapt ce cauzează abandonul masiv al câinilor), cât și la faptul că mulți câini nu sunt promovați pentru adopție în mediul online sau la târguri de adopții, și în loc sa aiba sansa sa fie adoptați ajung sa fie uciși în adăposturi.
În sprijinul argumentației privind modalitățile eficiente, umane și recomandate de management al câinilor fără stăpân, gasiți în atașament:
- Solicitarea detaliată privind motivele detaliate privind necesitatea modificării Ordonanței de Urgența nr. 155 din 2001 privind gestionarea câinilor;
- Amendamentele la cele doua proiecte de modificare legislativă derulate în acest moment;
- Studiului realizat de Asociaţia Română a Producătorilor de Hrană pentru Animale de Companie (ARPAC), privind „Atitudini şi comportamente ale românilor din mediul urban din Romania privind animalele de companie” (august 2020), conform caruia sentimentele de apropiere si iubire legat de animalul de companie se observa si în plasarea animalului în contextul familiei şi a altor cunoştinţe. Românii din mediu urban isi iubesc mai mult animalul de companie decât pe fratii / surorile, prieteni, nepoţi si alte rude sau vecini, pozitionand animalul de companie pe locul patru în lista apropiaţilor, după soţ/soţie/partener, copii, părinţi.
- Raport din registrul de câini cu stăpân (Recs), actualizat la data de 30.03.2022, privind numărul de câini înregistrați în Recs și numărul de câini sterilizați în Recs. Procentul mic de câini sterilizați în Recs, îndica în mod clar că soluția eficientă pentru gestionariea câinilor și prevenirii apariției câinilor fără stăpân pe străzi este sterilizarea, nu eutanasierea.
- Studiul Situația câinilor fără stăpân realizat de Fredrich Ebert Stiftung, privind recomandările de gestionare a populației de animale fără stăpân;
- Ghidul realizat la nivelul Intergrupul pentru bunăstarea si conservarea animalelor organizat la nivelul Parlamentul European, in cadrul grupului de lucru pentru animalelor domestice, privitor la managementul populatiei de caini si pisici. Ghidul prezinta abordarile eficient si umane de gestionare a câinilor fără stăpân, abordări la care care facem și noi referire în cadrul acestei solicitari (sterilizare, microcipare, promovare adopții, responsabilizare autoritați locale, responsabilizare proprietari de câini etc);
- Am am atașat și trei studii de caz provenite din cadrul Intergrupului de bunăstarea si conservare a animalelor, din trei țări europene (Bulgaria, Ucraina și Portugalia), care demonstrează mult mai eficiența sterilizării, microciparii, promovarii adoptiilor etc ca si modalități principale de gestionare.
Câinele este cel mai bun prieten al omului si un adevărat sprijin emoțional pentru oameni în numeroase momente ale vieții. Haideți să-l valorificăm și să îl tratăm ca atare.
Este momentul schimbării pe care numeroasa comunitate a iubitorilor de animale și-o dorește în România. Prin metode umane și eficiente, bazate pe sterilizare, microcipare, adopții, pe deținerea în condiții de legalitate a câinilor vom reuși sa reducem numărul de câini fără stăpân.
Avem nevoie de susținere pentru a fi modificată și îmbunătățită legea de gestionare a acestor animale atât de iubite în România și pentru a transforma împreuna România într-un etalon la nivelul Uniunii Europene din perspectiva gestionarii și bunăstării animalelor.
De asemenea, ne-ar bucura să avem un răspuns din partea dvs la această solicitare, și vă solicităm o discuție și un grup de lucru, pentru a discuta despre beneficiile acestui model de management eficient și uman al populației de animale fără stăpân și cum îl putem implementa cât mai rapid.
Vă mulțumim și așteptăm răspunsul dumneavoastră.
Semnat:
Asociația Pentru Protecția Animalelor TOTO&PUFI, Asociația CASA LUI PATROCLE, Asociația Kola Kariola, ANIMALS INTERNATIONAL, Asociația Pentru Protecția Animalelor ARCA LUI NOROCEL, Asociația Pentru Protecția Animalelor A DOUA ȘANSĂ, Asociația Pentru Protecția Animalelor ȘI EI AU DREPTUL LA VIAȚĂ, Asociația Red Panda, Asociația Pentru Protecția Animalelor 3 FRAȚI PĂTAȚI, Asociația Pentru Protecția Animalelor PAS ÎN DOI,Asociația YOUTH FOR NEAMȚ, Asociația BE HUMAN, Asociația CARE4ALL, Asociația SFÂNTUL MUCENIC TRIFON OCROTITORUL ANIMALELOR, Asociația SAVE OUR PAWS, Asociația CASA LIZUCĂI LUMEA NECUVÂNTĂTOARELOR, Asociația Pentru Protecția Animalelor ROX, Asociația Pentru Protecția Animalelor Kola Kariola, Asociația PHOENIX, Asociația NAS RECE, INIMĂ CALDĂ, Asociația PROANIMA, Asociația F.R.E.E., Asociatia NUCA Animal Welfare, Asociația NOMAD VET, Asociația Prietenii lui Azor, Asociația Sache Vet, Asociația Etică și Viitor, Specialiști etologie: Psihoterapeut, Lector Univ. Dr. Victor Chitic. Prof. Univ. Dr. Alina Simona Rusu, etolog și psiholog, titular al disciplinelor: Psihologie aplicată în antrozoologie, Animalele în societate și educația bazată pe compasiune, Terapie și activități asistate de animale, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca; membru-expert al International Center of Anthrozoology.
(A) Principiile de management al populațiilor animalelor domestice;
1. Managementul populației trebuie făcut într-un mod uman, maximizând beneficiile animalului implicat și reducând vătămarea sa. Nu poate fi considerată umană nicio metodă care implică metode de ucidere agresive sau care se bazează exclusiv pe ucidere. Sistemele care funcționează astfel adresează doar animalele prezente pe stradă în acel moment, fără să ia în calcul sursa acestora sau pe cele a căror apariție o pot preveni. Managementul populației canine se bazează exclusiv pe eutanasiere, deși se dovedește ineficientă de zeci de ani. Eutanasierea nu va ține niciodată ritmul cu înmulțirea câinilor, fiind interzisă în mai multe țări precum Germania, dovedindu-se matematic ineficientă.
2. Managementul populației trebuie adaptat în funcție de dinamica locală. Tehnicile pot varia funcție de comunitate. De exemplu, modalitatea Capturare – Sterilizare – Retunare a unei populații de câini specifice, recunoscute și acceptată de către o comunitate locală este o metoda eficientă și acceptată de către unele comunități locale.
Întrucât în fiecare județ din țară există minim un ONG activ care cunoaște situația din teren, managementul populației și al intervenției se va face adaptat în funcție de cele mai mari probleme din fiecare zonă.
3. Managementul populației este un sistem permanent care trebuie susținut în timp. Dacă perioada de tranziție va necesita o concentrare mai mare pe anumite activități, pe termen lung aceasta va fi redusă permanent, dacă se va crea un sistem care include și se bazează inclusiv pe deținerea responsabilă de animale și educație, adică prin eliminarea factorilor care conduc la problemele asociate populațiilor de câini. Astfel, costurile scad în timp ce proiectul trece la diferite stadii. În plus, intervenția este
4. Pentru un bun rezultat, proiectul trebuie monitorizat și evaluat, pentru a se adapta în funcție de necesități sau de alți factori care pot interveni, precum perioada de împerechere a câinilor.
5. Managementul populației trebuie să ia în calcul cauza, și nu efectul. Tratarea efectului, adică managementul bazat doar pe capturare și eutanasiere, este ineficientă și nu poate ține pasul cu ritmul de înmulțire al câinilor. Formează un sistem care nu se va opri niciodată. Trebuie adresate cauzele principale, adică nesterilizarea și abandonul.
6. Rolul oamenilor este esențial în managementul populației de câini. Deținerea neresponsabilă de animale, lipsa controlului reproducerii și a identificării animalului sunt aspecte importante care trebuie incluse în strategie, pentru un bun rezultat.
B) Campanie de sterilizare națională
Campania de sterilizare națională reprezintă un efort comun care trebuie făcut printr-o mobilizare sistemică, masivă, pe termen scurt mediu, întrucât suntem condiționați de perioadele de înmulțire a câinilor. Câinii se înmulțesc de 2 ori pe an și dau naștere în medie la 6-8 pui, ceea ce poate conduce la nașterea a sute sau chiar mii de pui în perioade scurte de timp. Câinii nesterilizați reprezintă sursa principala a apariției câinilor pe străzi, mulți dintre aceștia fiind pui nedoriți abandonați.
Pasul 1: Formarea unui grup de coordonare și de lucru din care fac parte membri ai societății civile care au experiență dovedită în campanii de sterilizare. Se va stabili o echipă per județ care coordonează activitățile de prindere, sterilizare și în funcție de caz, returnare sau plasare, și va asigura implementarea campaniei de educație.
De asemenea, se vor stabili sarcinile și autoritățile implicate, dar și reconfigurarea activităților oamenilor implicați deja în sistem.
Echipa de coordonare națională stabilește în detaliu fluxul de lucru și procedurile care vor fi urmate pe tot parcursul proiectului de către fiecare UAT, atât din punct de vedere logistic, cât și medical.
Medicii implicați în campanie trebuie să nu aibă istoric negativ dovedit în tratarea animalelor și experiență în activitatea de sterilizare.
În final, se construiesc echipele extinse de intervenție obișnuită (capturare, manipulare, transport), în urma unor traininguri, și în paralel, echipele pentru situații urgente, care implică animale greu de prins care necesită tranchilizare, precum câinii din păduri, câmpuri sau cei sălbăticiți.
Totodată, se stabilește modalitatea prin care statul susține sterilizarea gratuită pentru cetățeni, care poate fi făcută pe baza de voucher, de exemplu. Acestea pot fi oferite anumitor categorii de oameni, restul fiind pasibili de amendă dacă nu susțin efortul comun de rezolvarea a problemei câinilor și nu sunt proprietari responsabili care respectă legea.
Nu în ultimul rând, se stabilește metoda de identificare a câinilor sterilizați, de exemplu prin tatuaj sau crotaliu, și procedurile rămase.
Pasul 2: Întreaga populație trebuie informată despre demersul statului, pe toate canalele, permanent, pentru a susține proiectul cu informații și implicare, dar și pentru a ridica din obstacolele care vor apărea pe parcurs. În același timp, aici începe deja acțiunea de educare a populației, care înțelege magnitudinea acțiunii, află legile în vigoare.
Se va face o platforma online unde primim informații detaliate din teren și cereri de voluntariat.
În paralel, pentru a susține întregul demers, se vor desfășura campanii de informare despre obligativitatea sterilizării și amenzile aferente, în timp ce se vor desfășura controale amănunțite și se vor aplica amenzi. Educarea oamenilor care dețin câini este crucială, ei fiind sursa problemei de pe străzi.
Pasul 3: Pregătirea spațiilor de sterilizare și cazare se va face conform procedurilor și vor fi organizate spații și clinici mobile în fiecare UAT.
Strategia de intervenție va fi stabilită în funcție de incidente și situații din teren, prioritate având zonele în care situația este de sub control, se petrec fapte multe de violență și se cunosc precedente de abandon.
Strategia de urgență pentru cazuri extreme/greu accesibile se stabilește și se tratează separat.
Pasul 4: Debutul campaniei trebuie să fie comun, în întreaga țară și să urmeze cu strictețe procedurile de la Pasul 1.
Pentru că este important să ne desfășurăm activitatea cât mai rapid, condensat și simultan, astfel încât pe parcursul campaniei, cât mai multe femele să fie sterilizate înainte de a da naștere unor noi runde de pui care la rândul lor vor face alți pui în același an, solicităm, în măsura disponibilității, susținerea și implicarea Ministerului de Afaceri Interne, prin mobilizarea regulată a unor structuri precum armata sau jandarmeria, care pot ajuta la capturare, manipulare și transport sau la alte activități necesare.
După sterilizare, categoriile de câini care pot fi returnați fără probleme în teritoriu, stabiliți în procedurile de la Pasul 1 (de exemplu, câini bătrâni, câini de talie mică, câini cu dizabilități care se pot descurca singuri, câini prietenoși sau câini care sunt efectiv doriți înapoi în teritoriu, aspect care se va stabili în Pasul 2, în etapa de informare și cooperarea a populației), vor fi returnați, iar restul câinilor vor fi cazați în unități temporare, respectând toate procedurile medicale stabilite atât imediat după sterilizare, cât și pe parcursul șederii.
Practic, propunem capturarea tuturor câinilor și după caz, plasarea sau eliberarea lor, investind bugetul existent într-o rețea care funcționează logic și organizat, în timp ce aducem bani la bugetul public în loc să îl folosim în continuare greșit.
C) Programul National Rețeaua Foster
Rețeaua Foster este soluția pe care poate fi implementată nivel național și presupune cazare temporară pentru câini, în regim plătit sau voluntar, la persoane fizice și juridice; apoi, programul presupune integrarea câinilor în societate, plasare lor spre adoptie sua pe post de resurse de terapie și serviciu.
Avantajul câinilor este că nu au nevoie de condiții speciale de trai, ci se pot adapta foarte ușor fie în case, fie în curți, fie în locuri improvizate temporar.
În plus, câinii rata de adopție pentru câinii care beneficiază de foster este cu 60% mai mare față de cei care nu ajung să fie găzduiți temporar. Ei devin mai sociabili, învață conviețuirea și sunt mult mai ușor de adoptat, de multe ori fiind adoptați chiar de către cei de care au fost găzduiți.
În același timp, programul are ca scop integrarea acestor câini în societate, drept resurse de terapie și serviciu, și educarea societății despre beneficiile cuantificabile pe care câinii le aduc în viața oamenilor. Practic, oamenii vor pregăti câinii pentru a deveni câini de suport emoțional, iar exemplarele care vor dovedi abilități de terapie și serviciu, vor fi pregătite corespunzător.
Printr-o campanie de sterilizare masivă, eliminăm nevoia pe termen lung de a construi noi adăposturi, acestea fiind foarte costisitoare, ineficiente, greu de gestionat și inutile, dacă soluția este implementată cu strictețe la nivel național.
Urmând modelul programului 50-50 pentru Ucraina, prin care se poate remunera implicarea oamenilor și avea un minim de control sau informații despre oamenii care urmează să primească animale în grijă, implementăm programul REȚEAUA FOSTER.
După o comunicare coerentă, strategică și integrată pe toate canalele, se va lansa o platformă dedicată unde oamenii se pot înscrie pentru a face parte din soluție. Fiecare participant va primi un ghid de bune practici, dresaj și minimă informație despre terapie cu câini.
În cazul instituțiilor publice și al persoanelor juridice – se vor aborda la nivel central și local, iar proiectul se va implementa în funcție de disponibilitățile fiecărui spațiu pus la dispoziție.
Numărul de câini găzduiți per unitate se va stabili de la caz la caz, în funcție de posibilități și condiții.
De asemenea, vom avea o procedură care prevede clar majoritatea situațiilor suspicioase care pot apărea și cum vor fi gestionate – de exemplu, persoane care iau câini în foster care dispar, apoi solicită să ia alte animale. Este foarte important să prevenim apariția situațiilor periculoase sau a celor în care câinii continuă să fie doar o sursă de venit pentru persoane.
Vom impune în proceduri și condițiile de bunăstare animală și obligațiile pe care și le asumă cei implicați în program, precum plimbarea zilnică, lipsa violenței, asigurarea unei calități bune a vieții.
Asistența medicală va fi asigurată tot în regim de voucher sau în parteneriat cu cabinetele locale sau medicii implicați în campanie.
În cazul persoanelor juridice și al instituțiilor publice, sau a situațiilor în care câinii vor fi cazați temporar dar vor locui singuri, se vor stabili echipe locale care gestionează hrana, curățenia, plimbările câinilor și alte eventuale nevoi, în funcție de proximitate.
Se încheie un contract cu fiecare persoană prin care aceasta se obligă să ofere grija necesară câinelui, să-l trateze adecvat și să coopereze pe tot parcursul șederii, prin postarea de actualizări despre câine în platforma special dedicată. Platforma va trimite notificări automate administratorilor, dar și celor care nu trimit actualizări în timpul stabilit.
Atunci când perioada convenită se încheie, dacă nu a fost adoptat, câinele este mutat în alt spațiu foster sau se prelungește dacă persoana dorește să contribuie mai departe.
Se vor stabili proceduri pentru situații de urgență care pot apărea pe parcurs.
Instituții publice propuse:
- Penitenciare: cazare + terapie cu deținuți. Există modele de succes în Satu Mare și București și aprobare de la Comisarul Șef al Penitenciarelor Marius Vulpe pentru implementarea proiectului, dacă existe resurse, la nivel național.
- Consilii locale și județene;
- Instituții de servicii publice;
- Orice instituție dispune de spațiu și personal iubitor de animale;
(D) Soluții complementare / alternative la proiectul Rețeaua Foster
Pentru a evita investiția inutilă în adăposturi costisitoare care nu au utilitate pe termen lung și nu pot respecta condițiile de bunăstare, există mai multe alternative de organizare:
- Model Asociației SOS Satele Copiilor: comunități de case în care o Mamă SOS are grijă de 4-6 copii vulnerabili, aflați în sistemul de protecție socială; trăiește permanent cu ei până cresc mari, apoi preia altă generație de copii.
- Modelul Olandei – bătrâni + câini + copii + adulți în nevoie trăiesc împreună și suplinesc reciproc nevoile celuilalt, într-o comuniune de succes, cu beneficii pentru întreaga societate.
- Alte modele pe care le putem prezenta în mod separat;
(E) Educatie
În cazul fiecărei metode de gestionare, este crucială importantă educarea populației. Pentru a susține eforturile, deținătorii de animale trebuie să înțeleagă obligațiile și responsabilitățile majore pe care le au. În caz contrar, aceștia trebuie să fie sancționați și în funcție de recidivă, să nu mai dețină animale.
Strategia de educație trebuie integrată în școală și pe toate canalele și trebuie să arate clar toate beneficiile dovedite ale traiului alături de animale. Trebuie făcută într-un mod coerent, atractiv și ușor de înțeles, care să combată toate miturile construite de-a lungul anilor și demontate de realitate sau de către experți.
Primăriile au un rol esențial în implementarea și susținerea programelor, urmat de beneficii la nivel social și încurajat de un sistem de recunoaștere a meritelor.
Gestionarea câinilor cu stăpân este de asemenea esențial de reglementat separat, pentru o implementare coerentă și eficientă a programului.
(F) Integrarea câinilor în societate pe post de resurse de terapie și serviciu, prin activități sociale și plătite;
Activități realizate de câini:
- Terapie asistată, activități și dresaj în penitenciare;
- Activități cu seniori;
- Activități cu persoane cu dizabilități;
- Activități în centre de plasament;
- Activități cu depresivi;
- Activități cu persoane abuzate;
- Vizite în școli;
- Vizite în instituții publice;
- Susținere pentru victime;
- Cercetare medicală;
- Căutare și salvare;
- Multe alte activități si suport moral oferit deținătorilor, celor care îi îngrijesc și familiilor din care aceste animale iubitoare fac parte;
Nu în ultimul rând, nu trebuie ignorat nici impactul de mediu al metodei curente de gestionare, atât asupra biodiversității, cât și asupra poluării.
Conform concluziilor preliminare rezultate în urma discuțiilor derulate în cadrul grupurilor de lucru organizate prin proiectul Animalele domestice hoinare și fără stăpân în România, specialiștii implicați în cadrul proiectuluiderulat de ”Societatea Română de Sălbăticie”, în parteneriat cu ”Federația Coaliția Natura 2000 România”, și ”Asociația pentru Parteneriat Comunitar Brașov consideră că sterilizarea o soluție mult mai eficientă decât eutanasierea, și ca sterilizarea poate deveni o rezolvare a problemei populațiilor de animale hoinare, cu sau fără stăpân.
Conform studiului, doar 9% din respondenți sunt de acord cu eutanasierea acestor animale, și tot conform studiului 85 % din acesti respondenți au o de milă față de animalele fără stăpân și se declară impresionați de situația lor.
Societatea românească este din ce în ce mai preocupată de bunastarea animalelor. Conform informațiilor oferite de petfoodindustry.com, in anul 2018, la nivel de UE, Romania se afla pe locul 1 in EU ca și numar de câini și pisici pe persoana, cu peste 4.000.000 de câini si 4.300.000 de pisici, deci aproape un animal de companie per fiecare gospodărie din România.
Legat de atașamentul fața de animalele de companie, conform studiului realizat de Asociaţia Română a Producătorilor de Hrană pentru Animale de Companie (ARPAC), privind „Atitudini şi comportamente ale românilor din mediul urban din Romania privind animalele de companie” (august 2020), sentimentele de apropiere si iubire legat de animalul de companie se observa si în plasarea animalului în contextul familiei şi a altor cunoştinţe. Românii din mediu urban isi iubesc mai mult animalul de companie decât pe fratii / surorile, prieteni, nepoţi si alte rude sau vecini, poziţionând animalul de companie pe locul patru în lista apropiaţilor, după soţ/soţie/partener, copii, părinţi.
Câinele este cel mai bun prieten al omului si un adevărat sprijin emoțional pentru mulți români în numeroasele momente dificile ale vieții, precum cele prin care tară noastra trece în această perioada.
Câinele este cel mai bun prieten al omului și va crește calitatea vieții oamenilor din România dacă este integrat în societate corespunzător.
Avem nevoie de susținerea tuturor partenerilor politici pentru a fi modificată și îmbunatațită legea actuala de gestionare și pentru a transforma împreună România într-o țara într-un etalon la nivelul Uniunii Europene din perspectiva protecției animalelor, imaginea noastră fiind extrem de pătată de crimele câinilor din ultimele decenii și a cazurilor revoltătoare de cruzime.
Avem nevoie de susținerea tuturor partenerilor politici pentru a fi modificată și îmbunatațită legea actuala de gestionare a acestor animale atât de iubite în România și pentru a transforma împreuna România într-o țara într-un etalon la nivelul Uniunii Europene din perspectiva protecției animalelor.
Vă mulțumim și ne bazăm pe sprijinul dumneavostră pentru a face trecerea de la o gestionare a câinilor care se bazeză pe metode inumane precum uciderea câinilor, la un management al popuției de animale fără stapân realizat prin modalități umane și eficiente.
Pentru o conversație reală și transformarea eficientă a gestionării populării canine vă propunem o întâlnire aplicată de lucru în mediu fizic.